Tanda-tanda Hamil Yang Boleh Dikesan Sendiri

tanda2 hamil

Mengandungkah aku ni? Hamilkah aku ni?

Tapi sejak akhir-akhir ni asyik moody ja, makan tidak selera pastu rasanya period dah lewat. Hrrmmmm pernah tak anda alami perasaan begini? Ok hari ni saya nk share apa tanda-tanda hamil.

8 tanda-tanda Hamil yang paling biasa untuk membantu anda menjawab soalan.

1 : Sakit Bahagian Buah Dada

Adakah anda berasa buah dada bengkak dan sakit ? Adakah anda merasa kelainan yang lebih daripada biasa ? – anda mungkin mengandung .

Sakit bahagian buah dada sering menjadi salah satu daripada tanda-tanda awal kehamilan. Perubahan hormon menyebabkan peningkatan dalam aliran darah sebagai perubahan tisu payudara dan menyediakan untuk penyusuan. Seawal empat hingga enam minggu kehamilan anda , payudara anda mungkin mula berasa tingly dan tender. Pastikan anda mendapat coli selesa dan sokongan kerana sejak beberapa bulan akan datang . Anda kemungkinan besar akan berasa kurang selesa selepas pas trimester pertama, sebagai badan anda menyesuaikan kepada gelombang hormon.

2 : Mabuk Pagi@Pening-pening loya

Bagi sesiapa yang telah mengalami ” mabuk pagi ” ini mereka tahu bahawa ia tidak terhad kepada pagi pada semua, tetapi boleh menyerang pada bila-bila masa (atau malam). Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk tiba-tiba loya dengan bau atau rasa tertentu, terutamanya apabila anda baru hamil . Mabuk pagi ini bukan semua orang mengalami, dan beberapa orang bernasib baik tidak mengalami loya pada awal semasa mengandung.

Disebabkan oleh peningkatan dramatik dalam hormon semasa trimester pertama kehamilan , sesetengah wanita berhenti berasa loya sekitar 12 minggu. Lain-lain, TETAPI bagaimanapun ADA JUGA KES , terus rasa loya sepanjang kehamilan mereka. Jika ini berlaku kepada anda , berunding dengan doktor anda mengenai ubat-ubatan untuk membantu mengawal loya supaya anda tidak mengalami dehidrasi atau menurunkan berat badan terlalu banyak.

3: Keletihan

Adakah anda pernah merasa sangat letih akhir-akhir ini ?- Rasa letih hingga anda rasa sampai dalam ke tulang dan urat saraf anda ? Keletihan adalah tanda pertama biasa kehamilan. Ramai wanita menggambarkan keletihan awal kehamilan adalah yang paling meletihkan yang mereka telah dialami. Ia tidak diketahui dengan pasti apa yang menyebabkan keletihan yang melampau, tetapi ia boleh dikaitkan dengan paras progesteron meningkat.

Keletihan biasanya paling teruk semasa trimester pertama kehamilan. Anda mungkin merasa bagai dihidupkan semula dan lebih bertenaga semasa trimester kedua anda, tetapi anda akan keletihan kembali di akhir trimester ketiga . Anda akan mahu tidur sebanyak mungkin sekarang kerana selepas bayi lahir, anda tidak boleh tidur lagi.Tiada masa untuk tidur..Hehehee

4 : Kelaparan

Yang peliknya , loya dan kelaparan sering datang dan pergi – semasa awal kehamilan . Pada masa yang apabila anda tidak berasa loya pada bau makanan tertentu , anda mungkin makan lebih…dan berat badan anda akan meningkat dalam beberapa minggu… anda mungkin menjadi taksub mengidam dengan macam-macam makanan – seperti cip kentang barbeku , pudina cip ais krim atau jeruk mangga.

Walaupun ia adalah OK untuk tunduk kepada beberapa keinginan kehamilan anda , pastikan anda tidak mengikut nafsu makan yang melampau. Cuba mengikut diet yang seimbang dan menjauhkan diri dari apa-apa makanan yang tidak selamat untuk wanita mengandung.

5 : Kerap membuang air kecil

Adakah anda telah menghabiskan lebih banyak masa dalam tandas berbanding mana-mana bilik lain dalam rumah anda ? Apabila anda baru hamil , anda mungkin mendapati diri anda akan kerap “melawat tandas “. Itu fenomena biasa apabila rahim mengembang dan menolak ke atas pundi kencing anda, cecair dalam badan akan meningkat dan menyebabkan buah pinggang bekerja lebih masa.

6 : Kemurungan

Moody yang ketara @ KUAT SENTAP? Adakah anda AKAN mengancam untuk bercerai bila suami anda mahu menonton Bola dan anda pula mahu menonton Cerekarama ?…hehehehe… Jangan bimbang. Perasaan tidak menentu adalah normal semasa mengandung…ber terima kasih lah kepada perubahan hormon dramatik badan anda kerana anda wanita hebat!. Setiap wanita pengalaman perubahan ini hormon berbeza. Anda mungkin merasa perubahan mood melampau dalam arah, atau menjadi lebih cemas atau tertekan.

” Kemurungan adalah normal semasa mengandung. ”
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa jika anda rasa overwhelmingly @ rasa putus harap atau tidak dapat melaksanakan tugas harian , anda perlu mendapatkan bantuan profesional daripada pakar penjagaan kesihatan anda atau pakar profesional tentang kesihatan mental serta-merta!

7 : Haid Yang Lewat

Satu kitaran haid biasa..tetapi terlepas.. satu petunjuk yang baik bahawa anda mungkin hamil, tetapi ia juga boleh menipu. Sesetengah wanita tidak datang bulan secara tetap, atau tidak boleh menjejaki waktu tepat bila hari terakhir mereka haid . Jika haid tidak teratur atau berubah dari aliran banyak kepada terlalu sedikit, anda mungkin mengalami tanda-tanda awal kehamilan ..

Sesetengah wanita mengalami sedikit pendarahan semasa implantasi . Jika anda fikir anda mungkin hamil , pastikan anda mengambil ujian kehamilan untuk tujuan keselamatan sebelum melibatkan diri dalam sebarang aktiviti yang berbahaya untuk bayi anda.

8 : Ujian Kehamilan

Jika Dada anda sakit dan berasa loya mungkin anda yakin bahawa anda hamil, tetapi pastikan untuk berjumpa doktor atau nurse anda untuk ujian kehamilan. Ujian kehamilan di rumah – walaupun ada yang mendakwa – tidak sentiasa tepat dapat mengesahkan kehamilan walau anda telah terlepas tempoh haid anda. Jika anda mengambil ujian urine di rumah dan ia negatif , cuba lagi seminggu kemudian. Dan ia penting untuk kehamilan anda adalah ia disahkan oleh pakar perubatan dan mula memantau kesihatan anda…dan memberikan ikatan baru kegembiraan.

Sumber : FB Dr Giena Hadi

Tahniah saya ucapkan kepada ibu-ibu serta isteri-isteri di luar sana yang telah berjaya hamil :)

Ingat ye, ibu hamil ni perlukan rehat yang cukup, Pada awal-awal kehamilan JANGAN angkat benda berat, minta tolong suami atau sesiapa sahaja untuk angkat barang tu. Jika tiada sesiapa biar je hihihiih..

Selain tu ibu hamil juga perlukan supplement atau vitamin untuk memberi tenaga serta nutrien kepada badan. Ibu hamil tidak perlu risau jika ambil supplement nanti anak dalam kandungan besar.. itu mitos semata2..

Baby dalam kandungan ambil zat-zat dan nutrient dari badan ibu itu sendiri. Jadi baby memang tidak akan kekurangan nutrien.

Tetapi yang akan kekurangan nutrien dan zat adalah ibu itu sendiri.. sebab itu ibu hamil wajib mengambil supplement untuk ganti dan top up segala nutrient. Kalau tidak cukup nutrient, itu yang menyebabkan ibu hamil lemah dan tidak betenaga..

Shaklee ada vitamin yang boleh di ambil oleh ibu hamil sepanjang kehamilan anda iaitu SET KEHAMILAN SHAKLEE

Ibu-ibu juga boleh teruskan pembacaan mengenai pengalaman saya sendiri mengamalkan set kehamilan shaklee semasa mengandungkan anak saya yang ke 4 iaitu Petua Mudah Bersalin Hanya 1 Kali Teran Tak Perlu Jahit Langsung.

Selepas melahirkan bayi saya terus mengambilan set berpantang shaklee. Saya ambil set berpantang shaklee selepas melahirkan anak ke3 dan saya teruskan selepas melahirkan anak ke 4. Di sini saya ada ceritakan sekali pengalaman saya makan set berpantang shaklee ketika berpantang. Ibu-ibu boleh baca entry ini Set Berpantang Paling Bagus Untuk Luka Cepat Sembuh.

Jom tengok Video klip ini. Dengar cerita Ibu ini dah serik nak beranak dah.. Serik sangat dah. Tp itu dulu la, sekarang tidak lagi. Apa yang merubah perasaan ibu ini? Cer klik untuk tengok apa kata Ibu itu…

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Jadi apa nak buat lepas baca entry ini? Cepat-cepatlah ibu hubungi saya di 012 502 7002 (sms, watsapp, call, telegram) untuk mendapatkan supplement semasa hamil agar dapat menempuh tempoh kehamilan dengan sihat dan bertenaga seperti saya.

One thought on “Tanda-tanda Hamil Yang Boleh Dikesan Sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

CommentLuv badge